«تیبی» پرندهی کوچک و دوستداشتنیِ داستان ماست که همه دوستش دارند. تیبی دلش میخواهد که دوستهای زیادی داشته باشد و با آنها بازی کند. یکی از بالهای تیبی از زمان تولدش، با بال دیگرش فرق داشته و کمی کوتاهتر از آن است.
تیبیِ باهوش داستان ما که نمیتونه مثل پرندههای دیگه بالا و پایین بره، با کمک دوستهاش یاد میگیره که چطور از خودش مراقبت کنه و به خندهها و مسخره کردنهای دیگران واکنش نشون نده و در کارهاش موفق بشه. این داستان رو گوش کنید تا بینید تیبی چطور دوستهای خوبی پیدا میکنه و از هر کدوم از اونها چیزهای زیادی یاد میگیره.
***
والدین گرامی، برای دیدن یا شنیدن این داستان، حتماً ابتدا قسمت سخنی با والدین را گوش کنید.
***
کودکان با پرسشهایی از قبیل «چرا من اینطور هستم؟» یا «چرا بدن من با بدن بچههای دیگر فرق دارد؟» میخواهند دربارهی وضعیت خاص خود درک و شناخت بیشتری پیدا کنند. آنها تفاوت جسمی خود و دیگر همسالان خود را حس میکنند و با این تفاوتها زندگی میکنند. کودکان و نوجوانان کمتوان ذهنی یا حرکتی در مهارتهای اجتماعی نقص دارند؛ بنابراین آموزش مهارتهای اجتماعی معمولاً بخش جداییناپذیر برنامههای مربوط به آنهاست. این موضوع اهمیت دارد که دانشآموزان بتوانند با خانواده، همسالان، معلمان و دیگر افراد جامعه، روابط اجتماعیِ مثبتی برقرار و آن را حفظ کنند. کودکانِ کمتوان ذهنی یا حرکتی ممکن است علاوه بر مشکلات شناختی و اجتماعی، مشکلات رفتاری و هیجانی را نیز نشان دهند. اختلالهای رفتاری، مشکلات فردی و اجتماعی بسیاری ایجاد میکند و ابتلای کودکان به این اختلالها، معضلات فراوانی برای خانواده و مدرسه به وجود میآورد. همچنین آنها را در مقابل آشفتگیهای روانی و اجتماعی دوران نوجوانی و حتی بزرگسالی آسیبپذیر میکند. آموزش مهارتهای اجتماعی، بهویژه در دورهی نوجوانی، تأثیرات مثبتی بر رفتارهای آنها و مشکلاتشان در این حوزه دارد.
***
کتاب «احساسات مبهم کودکان و تشخیص هیجانهای متفاوت» در شبکهی رادیویی ایرانصدا، به تهیهکنندگی آتی جانافشان، تولید شده است.
تیبیِ باهوش داستان ما که نمیتونه مثل پرندههای دیگه بالا و پایین بره، با کمک دوستهاش یاد میگیره که چطور از خودش مراقبت کنه و به خندهها و مسخره کردنهای دیگران واکنش نشون نده و در کارهاش موفق بشه. این داستان رو گوش کنید تا بینید تیبی چطور دوستهای خوبی پیدا میکنه و از هر کدوم از اونها چیزهای زیادی یاد میگیره.
***
والدین گرامی، برای دیدن یا شنیدن این داستان، حتماً ابتدا قسمت سخنی با والدین را گوش کنید.
***
کودکان با پرسشهایی از قبیل «چرا من اینطور هستم؟» یا «چرا بدن من با بدن بچههای دیگر فرق دارد؟» میخواهند دربارهی وضعیت خاص خود درک و شناخت بیشتری پیدا کنند. آنها تفاوت جسمی خود و دیگر همسالان خود را حس میکنند و با این تفاوتها زندگی میکنند. کودکان و نوجوانان کمتوان ذهنی یا حرکتی در مهارتهای اجتماعی نقص دارند؛ بنابراین آموزش مهارتهای اجتماعی معمولاً بخش جداییناپذیر برنامههای مربوط به آنهاست. این موضوع اهمیت دارد که دانشآموزان بتوانند با خانواده، همسالان، معلمان و دیگر افراد جامعه، روابط اجتماعیِ مثبتی برقرار و آن را حفظ کنند. کودکانِ کمتوان ذهنی یا حرکتی ممکن است علاوه بر مشکلات شناختی و اجتماعی، مشکلات رفتاری و هیجانی را نیز نشان دهند. اختلالهای رفتاری، مشکلات فردی و اجتماعی بسیاری ایجاد میکند و ابتلای کودکان به این اختلالها، معضلات فراوانی برای خانواده و مدرسه به وجود میآورد. همچنین آنها را در مقابل آشفتگیهای روانی و اجتماعی دوران نوجوانی و حتی بزرگسالی آسیبپذیر میکند. آموزش مهارتهای اجتماعی، بهویژه در دورهی نوجوانی، تأثیرات مثبتی بر رفتارهای آنها و مشکلاتشان در این حوزه دارد.
***
کتاب «احساسات مبهم کودکان و تشخیص هیجانهای متفاوت» در شبکهی رادیویی ایرانصدا، به تهیهکنندگی آتی جانافشان، تولید شده است.
از ایرانصدا بشنوید
ممکنه بعضی از ما نتونیم همهی کارهایی رو که دوستهامون انجام میدن، انجام بدهیم. ممکنه این نتونستن، دلایل زیادی داشته باشه، اما مهم اینه که ما خودمون رو بشناسیم و اینطوری ارتباط بهتری با اطرافیان و دوستهامون برقرار کنیم. (این داستان را حتماً برای فرزندان خود پخش کنید تا شناخت بهتری دربارهی افرادی کمتوانی جسمی پیدا کنند و یا اگر جز این دسته هستند، بتوانند توانمندیهای دیگر خود را کشف کنند).
امتیاز
کیفیت هنری و اجرای صداپیشگان
محتوا و داستان
فصل ها
-
عنوانزمانتعداد پخش
-
-
-
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان